Hete spottersdag op Brussels Airport


Eind juli 2018…België wordt geteisterd door een hittegolf, snikhete droge dagen al enkele weken lang.
Het was verlofperiode en dus de ideale gelegenheid om nog eens af te zakken naar Brussels Airport om vliegtuigen te gaan spotten…

3u30 in de morgen…of nacht….de wekker gezet om tegen zonsopgang op de spottersplaats 07R – 25L te zijn. Afgelopen maanden hadden ze op Brussels Airport speciale spottersplaatsen gemaakt en had deze nog niet gezien, dus was ik wel benieuwd naar het resultaat. Die spottersplaatsen zouden voor meer gemak moeten zorgen en een beter zicht op de runway…ben benieuwd…
Thuis vertrokken rond 04h30, van hier uit is het ong een uur en 15 min rijden naar Steenokkerzeel, waar iets verder de landingsbaan 25L gelegen is. Ongelooflijk hoe druk het al was op de snelweg richting Brussel…dit is niet meer normaal, rekening houdend dat het vol in de verlofperiode is.
Aangekomen aan 25L iets voor 6 uur en de zon was net aan het opkomen, de rode bol stak net boven de horizon uit wat een prachtig gezicht was, net nu kwamen ook de eerste grotere vliegtuigen aan die van richting Azië en Afrika kwamen. Met de opkomende zon net achter de vliegtuigen kon ik enkele mooie plaatjes maken.

Ondertussen kwam de zon hoger en hoger, ja veel tijd is er niet om er mooie foto’s van te schieten, alles gaat zo vlug en voor je het weet is die rode bol een fel gele bol geworden. Dus nog vlug wat extra foto’s genomen eer het te laat was.


Om zuivere foto’s te maken van de landende vliegtuigen was er nog net geen licht genoeg,dus moest ik zeer hoge ISO waarden instellen, ben tot 4000 ISO geweest om onderstaande vliegtuigen vast te leggen. Met een klein beetje bewerking achteraf zijn de foto’s toch redelijk goed gelukt.


Tijdens het landen van die “grotere” toestellen heb ik ook eens proberen te focussen op de wielen, met de 400 mm lens op vol vermogen en mee pannen met het toestel. Dit leverde toch enklele mooie resultaten op toen de wielen de grond raakten.

Vroeg in de morgen landen de grootste vliegtuigen, daarna beginnen de Europese vluchten binnen te komen met kleinere toestellen, maar daarom niet minder mooi. Er zitten toch wel pareltjes tussen qua beschildering, vooral deze van Brussels Airlines zijn erg mooi.

Het Rode Duivels vliegtuig

Het was ondertussen rond 08.00 geworden en de zon deed al goed haar opwarmwerk, de zwakke wind was ook een beetje meer aan het opkomen en die draaide vol naar het oosten. Dit wilde zeggen dat de vliegtuigen die op 25L aan het landen waren met rugwind zaten, en iedereen die een beetje interesse heeft in vliegtuigen weet dat een vliegtuig nooit zal landen met rugwind, maar meestal met tegenwind, of zijwind.
En inderdaad, plots zagen we de vliegtuigen niet meer naderen naar 25L maar wel helemaal aan de andere kant van de luchthaven op runway 07L – 25R. Dit is de runway waar de vliegtuigen normaal gezien opstijgen, dus zou het wel eens kunnen dat het opstijgende verkeer naar onze spottersplaats verhuisde.
Enkele minuten later zagen we de eerste toestellen taxiën richting 07R dus dat wilde zeggen dat we ze van op de spottersplaats voor ons neus de lucht zullen zien ingaan.

Take off op runway 07R
Dan hadden we nog het geluk enkele “speciallekes” te zien opstijgen zoals de C130 van de Belgische luchtmacht.

Het was ondertussen al naar de middag aan het lopen en de hitte was niet meer te doen, daar er op die plaats ook niks van schaduw te bespeuren is stonden we vol in de zon. De temperatuur zat al ruim boven de 30 graden en het ging enkel maar warmer en warmer worden. Dus besloten we om met de ong 800 genomen foto’s terug richting Ingelmunster te trekken.
Onderstaand kan je een montage bekijken van de mooiste foto’s met een muziekje erbij, en een fotoalbum met foto’s in een resolutie van 1500 pixels. Klik op een kleine foto om groter formaat te zien, en zo kan je doorklikken naar de volgende foto.

Share

Comments are closed.