2 daagse op Schiphol

Op donderdag 30 en vrijdag 31 maart ben ik 2 dagen vliegtuigen gaan spotten op de luchthaven van Schiphol. Ik heb over mijn 2 daagse een verslagje gemaakt met een selectie van mijn mooiste foto’s, deze staan onderaan het verslag in een album……..

Na enkele malen gespot te hebben op Brussels Airport was het tijd geworden om eens andere oorden op te zoeken. Ik keek er al enkele weken naar uit om op Schiphol te gaan vliegtuigen gaan spotten. Tijdens de voorbereiding had ik al veel informatie verzameld van waar ik naartoe kon, hoe de start en landingsbanen gelegen waren en waar de goede spottersplaatsen te vinden waren. Schiphol is een zeer grote luchthaven met 5 start en landingsbanen die over een oppervlakte van 2.787 hectare verspreid liggen. Dus was het wel aangeraden om vooraf goed geïnformeerd te zijn waar de beste foto’s konden genomen worden. Schiphol heeft 2 officiële spottersplaatsen waar je als liefhebber zonder problemen naartoe kunt gaan. Ruime parking is voorzien, evenals openbare toiletten en nu en dan een snackwagen of een ijskarretje ! Aan de Buitenveldertbaan is er zelfs een Mac Donalds. Daar kunnen ze in Brussel nog iets van opsteken !

Ijswagentje op de spottersparking

Maar het is niet altijd aan die 2 spottersplaatsen dat de actie te zien is, je moet een beetje geluk hebben waar ze landen en opstijgen. Ik had mij vooraf dan ook goed geïnformeerd om eventueel de “binnenbaantjes” te vinden. Mede door de info die ik gekregen heb van Nederlandse spottersvrienden was ik goed voorbereid om aan de trip te beginnen.
Donderdagmorgen 30 maart, om 03.00 uur uit de veren zodat we om 04.00 konden vertrekken om de spits in het verkeer te ontlopen wat goed gelukt was.
Na een rit van 3 uur kwam ik aan op de officiële spottersplaats Polderbaan in de hoop dat er daar wat actie was en ik had geluk want de Polderbaan werd gebruikt als landingsbaan.
Het was om 07.15 nog iets te donker om foto’s te nemen dus konden we eerst even rondkijken waar we aan de Polderbaan naartoe konden wandelen.
Tegen 07.30 was er zonsopgang, de kleuren waren schitterend en ideaal om de eerste mooie foto’s te maken, dit krijg je niet elke dag voor je lens ! (Meer sunrise foto’s in onderstaand album)

Na enkele mooie “sunrise” foto’s ben ik op wandel geweest langs de Polderbaan zodat ik dichter bij de landende vliegtuigen kon. Je kan er mooi enkele km wandelen met zicht op de landingsbaan en wat nog beter is, niets staat er in de weg om mooie foto’s te maken. Geen groot hek voor je neus maar een mooie grasberm waar je rustig kan genieten van de landende en taxiënde vliegtuigen.
ook geen autoverkeer langs die baan maar enkel fietsers en wandelaars. Ook de politie was er vriendelijk, terwijl we aan het wandelen waren kwam een patrouille voorbij, en ze stopten bij ons.

Goeiemorgen, die zwarte Peugeot met Belgisch kenteken is die van jullie?

Goeiemorgen, inderdaad die is van ons is er een probleem?

Nee hoor, we zagen een auto die verlaten was en niemand in de buurt, dus zochten we even van wie die was, geen probleem verder prettige dag  en amuseer jullie”
De wandel / fietsroute langs de Polderbaan

Schiphol staat er ook een beetje voor gekend voor zijn diversiteit aan vliegtuigen, zowel grote als kleine toestellen zijn er daar te spotten. Het duurde niet zo lang eer ik de eerste Boeing 747 kon vastleggen, een mooie KLM die kwam aangevlogen.

Maar het waren niet enkel grote bakken, ook mooi kleiner tuig was er te spotten. Natuurlijk veel KLM verkeer want Schiphol is hun thuishaven.
We hadden echt geluk met de weersomstandigheden, een lekker zonnetje en een aangename temperatuur om ons met de stoeltjes eens rustig in de grasberm te plaatsen en te genieten van de toch wel vele actie op de landingsbaan, haast iedere 2 min kwam er ene aangevlogen en dit gans de dag door. Dit was echt genieten !
Ook kleinere toestellen kunnen mooi zijn!

Aangezien we van s’morgens vroeg al op pad waren, en we reeds een enkele km lange wandeling gedaan hadden, waren rond 16.00 de batterijtjes (niet van de camera maar van onszelf) leeg aan het raken dus besloten we om een beetje te gaan rusten in ons hotel die op een 20 minuutjes rijden gelegen was. In het hotel kon ik op de laptop mijn foto’s van de dag eens bekijken en er enkele uitsorteren om op de sociale media aan de vrienden te tonen. Ik was toch wel trots met de foto’s die ik al had gemaakt want er zaten beauty’s bij waaronder de Emirates A380 en enkele mooie 747’s
Airbus A380
Singapore Airlines Cargo 747

Moe maar zeer voldaan konden we met een lekker etentje in de TV studio’s van Aalsmeer onze dag afsluiten. Op naar dag 2 op Schiphol en met hopelijk evenveel actie.

Vrijdagmorgen na een goede en deugddoende nachtrust om 08.30 gaan ontbijten zodat we er terug tegenaan konden gaan. Uitchecken in het hotel en terug naar de Polderbaan in de hoop dat de actie daar terug te vinden zou zijn. De wind zat in ieder geval goed en na een controle op de website van de luchtverkeersleiding zag ik dat de Polder terug als landingsbaan open was. Beter kon niet voor ons want dat spaarde ons terug veel zoekwerk om aan een andere plaats te raken. Ons hotel lag zowat in het verlengde van een startbaan en van op de parking konden we de vliegtuigen zien opstijgen en ze vlogen boven ons hoofd. Een meevaller dat op dit moment deze startbaan in gebruik was.

Net opgestegen en mooi kunnen vastleggen

Natuurlijk konden we op de parking van het hotel niet staan wachten en na enkele foto’s zijn we naar de Polderbaan vertrokken. Nu wisten we meteen waar we moesten zijn voor de mooie actie. De wagen netjes op de parking geparkeerd en “gepakt en gezakt” zoals wij zeggen met het fotomateriaal, de stoeltjes, wat eten en drank te voet vertrokken voor een 2 à  3 km lange wandeling naar de kop van de Polderbaan, waar de vliegtuigen vlak voor je neus de wielen aan grond zetten en waar mooie shots te maken zijn.
Airbus A340 aan de kop van de Polderbaan

We waren eerst van plan om te blijven tot s’avonds om niet in het spitsverkeer terecht te komen, maar het weer deed er ons toch anders over beslissen. Van het ene moment op het ander sloeg het weer om, de wind stak op en draaide van richting. In feite om mooie foto’s te maken is dit niet slecht want de vliegtuigen moeten meer moeite doen om recht te blijven en soms kan je prachtige foto’s maken als ze in de zijwind terecht komen om te landen, wel spectaculair om te zien hoe de piloten die mastodonten in de hand kunnen houden en die veilig aan de grond zetten.

Wiebelende landingen in de hevige wind

Toen we achter ons keken zagen we donkere zwarte wolken aankomen, de wind stak voortdurend een tandje bij tot die krachtig werd en we zijn dan terug gewandeld naar de auto. Net op tijd want eens we aan de parking waren begon het te regenen. Dus zijn we dan maar rustig vertrokken naar huis. We wisten dat het druk ging zijn, maar zo druk hadden we niet verwacht! We reden van Schiphol tot in Rotterdam van de ene file in de andere, echt stapvoets verkeer met momenten. Eens Rotterdam voorbij reden we vlot door, zelfs Antwerpen konden we zeer vlot passeren. Toch hebben we er meer dan 4 uur over gedaan.

Besluit, een zeer mooie trip geweest en voor herhaling vatbaar !

Ik heb een mooie selectie gemaakt van de ong 1000 foto’s die ik heb genomen op onze spottertrip naar Schiphol en toegevoegd aan dit verslag in een album. Klik op een foto om op groot formaat te bekijken, dan kan je met de pijltjes doorklikken naar de volgende foto. Enjoy !!

Share

Comments are closed.